سفارش تبلیغ
صبا ویژن
.::پایگاه اطلاع رسانی"هیئت زینبیون"محفل بسیجیان و رهروان شهدا::.

مجموعه فتاوای علمای وهابی در تخریب بارگاه وگنبدوحرم اهل بیت وصلحا

1-فتوای عبدالله بن جبرین که از شخصیت های شماره دو عربستان سعودی است و دارای رتبه افتاء و دکترا هست و افراطیون و تندروهای وهابی، نسبت به ایشان علاقه ویژه ای دارند؛ فتوائی را صادر کرد و این فتوا در سایتش هم قرار گرفته است.

 

مثلا می گوید:

 

فقد جاء الإسلام بتحریم البناء علی القبور ... و النهی عن البناء علی القبور یقتضی تحریمها و ذلک لأنه ذریعة إلی عبادة الأموات، کما هو واقع فی کثیر من البلاد الإسلامیة التی وقع فیها.

 

این حرم سازی ها و ساختمان هایی که بر قبور بزرگان بناء شده، اینها وسیله ای است برای پرستش مردگان و صاحبان قبر؛ چنانچه در بسیاری از کشورها و شهرهای اسلامی اینچنین است.

 

ما سئوال می کنیم ، در کجای دنیا، در کدام شهر و دهکده، در کدام پشت کوهی، مردم می آیند به زیارت قبور ائمه (علیهم السلام) و صالحین و امامزادگان و بزرگان دینی، به قصد پرستش همان قبر؟

 

آیا مگر نه این است که بعد از زیارت هر صاحب قبری، دو رکعت نماز می خوانند و در آن نماز شهادت به وحدانیت حق و رسالت نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می دهند؟

 

آیا آنهائی که به زیارت قبر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می روند، نه این است که در نماز و اذان خود می گویند:

 

أشهد أن محمد رسول الله یا أشهد أن محمد عبده و رسوله

 

آن وقت این مفتی می گوید:ذریعة إلی عبادة الأموات کما هو واقع فی کثیر من البلاد الإسلامیة.

 

اگر جناب بن جبرین، به کشورهایی مثل ایران و پاکستان و عراق سفر نمی کنند و جرأت سفر هم ندارند، حداقل در مدینه منوره، انبوه مسلمین، چه شیعه و چه سنی، به زیارت قبر نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می آیند، و در آنجا، هم  ضریح است و هم بارگاه و گنبد، آیا این مسلمانان، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را می پرستند؟ آیا عبادت خدا می کنند یا عبادت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)؟

 

بعد ایشان در ادامه می گوید:

 

و ذلک بلا شک، شرک فی العبادة و تعظیم لهؤلاء الأموات، فالواجب هدم تلک الأبنیة.

 

این بنای بر قبور و بزرگداشت این اموات، شرک در عبادت است، پس واجب است تخریب این بناها و حرم ها.

 

خوب، این فتوا در حقیقت نشان می دهد که ایشان از روح معارف اسلامی بی خبر است، از روح کسانی که می روند به زیارت انبیاء (علیهم السلام) و ائمه (علیهم السلام) و امامزادگان و صالحان، بی خبر است و حتی از الفبای فرهنگ این زائرین بی خبر است.

 

2- فتوای عبد الرحمن براج که از شخصیت های برجسته وهابی است و ایشان مطلبی دارد که واقعا جای تأسف است و می گوید:

 

در 4، 5 قرن اول اسلام، هیچ بنائی بر قبور پیامبران (علیهم السلام) و ائمه (علیهم السلام) و صالحان نبود و بعد از روی کارآمدن دولت آل بویه،‌ این بناها و حرم ها ساخته شده و بعد از آنها این بدعت از رافضه و شیعیان به دیگر کشورهای اسلامی سرایت پیدا کرده.

 

جالب اینکه می گوید:

 

و انتقلت هذه البدعة من الرافضة إلى فرق الصوفیة فی العالم الإسلامی، فلم یسلم من هذا المنکر العظیم و الشر المستطیر إلا القلیل من بلاد المسلمین، حتى مکة و المدینة

 

از این منکر بزرگ و شر دامنه دار، بلاد اسلامی سالم نمانده، حتی مکه و مدینه هم گرفتار این شر عظیم و جاودان شده.

 

بعد می گوید:

 

قد کانت فیها القباب على بعض القبور فی البقیع و المعلاة، و لکن الله طهرهما من معالم البدعة و الوثنیة على ید الدولة السعودیة السنیة السلفیة فی النصف الأول من القرنین الثالث عشر و الرابع عشر، کما تطهر کثیر من نواحی الجزیرة العربیة .

 

... دولت سعودی در قرن 13 و 14 موفق شد این حرم هائی که بر قبور ائمه (علیهم السلام) و بزرگان و صحابه بود، پاک کند و از بین ببرد.

 

بعد عجیب است که آقای براج شروع می کند به جسارت و اهانت کردن به مراجع شیعه و کسانی که فتوا داده اند بر رفتن به زیارت قبور و حرم ائمه (علیهم السلام) و خرج کردن اموال را برای اینان، چون این کار نوعی مخالفت و ضدیت و مبارزه با خدا و رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است:

 

هؤلاء محادّون لله و لرسوله صلى الله علیه و سلم و مخالفون لشریعته و معاندون لأمیر المؤمنین علی رضی الله عنه الذی أطاع الرسول صلى الله علیه و سلم.

 

این نمونه ای از سخنان بی اساسی است که می بینید مفتیان وهابی، بدون در نظر گرفتن آیات قرآن و روایات و سیره صحابه و تابعین و اتباع تابعین و سیره متشرعه، چه از شیعیان و چه از أهل سنت، اینچنین فتاوای ضد قرآنی و ضداسلامی می دهند، مبتنی بر یک سری روایات و احادیثی که هیچ اصل و سند و ریشه ای ندارد و این روایات مشخص است که در دوران بنی امیه صادر شده برای نابود کردن آثار نبوت و أهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام).

 

سابقه فتاوای تخریب حرم های مطهر در گذشته های دور

 

1- در دوران متوکل عباسی، چندین بار حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) را ویران کردند و شخم زدند و آب بستند و زائرین را منع کردند.

 

2- ابن تیمیه که در جای جای آثارش این گونه فتاوا مشهود است. ابن تیمیه در کتاب منهاج السنة که اخیرا در 9 جلد در عربستان جاپ شده، در ج2، ص435 و 437، مفصل این مسئله را مطرح کرده و می گوید:

 

فالمشاهد المبنیة علی قبور الأنبیاء و الصالحین من العامة و من اهل البیت، کلها من البدع المحدثة المحرمة فی دین الإسلام و إنّما أمر اللّه أن یقصد لعبادته وحده لا شریک له المساجد لا المشاهد.

 

تمام مشاهدی که بر قبور انبیاء و صالحین بناء شده، چه از أهل سنت و چه از أهل بیت (علیهم السلام)، از بدعت هائی است که در اسلام حرام است و خدای عالم امر کرده که در مساجد او را عبادت کنند نه در مشاهد بزرگان دینی.

 

و همچنین ایشان در ج1، ص474 خیلی عبارت های تندی نسبت به شیعه دارد که هم تهمت و افتراء است به شیعه و هم مخالف با شریعت نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است، می گوید:

 

و کذلک الرافضة غلوا فی الرسل بل فی الأئمة حتی أتخذوهم أربابا من دون الله فترکوا عبادة الله وحده لا شریک له التی أمرهم بها الرسل.

 

شیعیان غلو کردند درباره پیامبران و ائمه (علیهم السلام)، حتی اینها را برای خودشان خدا گرفتند و عبادت خدا را رها کردند و عبادت انبیاء و ائمه (علیهم السلام) را آغاز کردند.

 

فتجدهم یعطلون المساجد التی أمر الله أن ترفع و یذکر فیها اسمه فلا یصلون فیها جمعة و لا جماعة و ...  و یعظمون المشاهد المبنیة على القبور، فیعکفون علیها مشابهة للمشرکین و یحجون إلیها کما یحج الحاج إلى البیت العتیق.

 

شیعیان مساجد را تعطیل می کنند و در مساجد، نه نماز جماعت می خوانند و نه نماز جمعه؛ اینان بجای مساجد، در آن حرم ها نماز می خوانند و در آنجا اعتکاف می کنند، همانند مشرکان؛ شیعیان احرام حج می بندند به طرف حرم ائمه (علیهم السلام)، همانطوری که مسلمانان به طرف بیت عتیق احرام می بندند.

 

منهاج السنة، ج1، ص474

 

3- ابن قیم جوزیه، تنها شاگرد مدافع ابن تیمیه، ‌در کتاب زاد المعاد، ص661 همین تعبیر و مشابه این را دارد.

 

4- ناصر الدین البانی که «بن باز» مفتی اعظم و سابق عربستان، او را به بخاری دوران و امام الحدیث لقب داده، می گوید:

 

از جمله اموری که جای تأسف دارد این است که  مدت زیادی است که روی ساختمان قبر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، گنبدی سبز ساخته شده؛ به اعتقاد من اگر دولت سعودی می خواهد داعیه توحید داشته باشد، باید مسجد نبوی را به حال سابقش برگرداند؛ یعنی هم گنبد را ویران کند و هم ضریح را به همان حالت سابق برگرداند.

 

تحذیر المساجد من إتخاذ القبور مساجد - البانی، ص68 و 69

 

5- همچنین در همان تاریخ 1344 قمری، وقتی وهابیت بر عربستان مسلط شدند و حجاز را به کشور آل سعود مبدل کردند، قاضی القضات وهابی ها، عبدالله بن سلیمان بن بلیهد، متوفای 1359 هجری، آمد علماء مدینه را جمع کرد و اینها را وادار کرد بر اینکه همگی در زیر پرچم وهابیت فتوائی بدهند که بنای بر قبور ممنوع است و کنار قبرها، مسجد ساختن و نماز برگزار کردن ممنوع است و چراغ روشن کردن بر قبور اشکال شرعی دارد و :

 

و أما ما یفعله الجهّال عند الضرائح، من التمسّح بها، و التقرّب إلیها بالذبائح و النذور، و دعاء أهلها مع الله، فهو حرامُ، ممنوع شرعاً، لا یجوز فعله أصلاً؛ و أما التوجه إلى حجرة النبی صلى الله علیه و سلّم عند الدعاء، فالأولى منعه.

 

آنچه که جاهلان انجام می دهند در نزد ضریح ها، و آنها را مسح می کنند و با نذری و قربانی کردن و إهداء ثواب به آنها تقرب می جویند، حرام و ممنوع است و جائز نیست؛ و توجه مسلمانان به حرم نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در هنگام دعا کردن، أولی، منع است.

 

روزنامه أم القری، شماره69، تاریخ 17 شوال 1344 - جریدة العراق، شماره 13 ذیقعده 1344

 

این فتوی را، 14 نفر از مفتیان مدینه، با زور شمشیر امضاء کردند و این یک لکه ننگی بود در تاریخ اسلام که با هیچ ننگی، نابود شدنی نیست.

 

*************

 

حال توجه کنید به چند فتوا از لجنه افتاء دائمه عربستان سعودی که بالاترین مقام إفتاء وهابیت است و از هر کجای دنیا که مسائل شرعی را سؤال کنند، این لجنه، جواب می دهد. در رأس این لجنه، مفتی أعظم است و چند نفر از مفتیان طراز اول عربستان سعودی. در کتابی که در این زمینه نوشته اند به نام: فتاوا اللجنة الدائمة البحوث العلمیة و الإفتاء، در ج9، ص79 و80 ، فتوای شماره 8263 مفصل آورده اند که:

 

حرم هائی را که روی قبور گذاشته اند، اینها صلاح نیست و حرام است و باید به مردم اطلاع رسانی کنیم.

 

جالب اینکه سؤال شده که:

 

هناک من یحتجون ببناء القبة الخضراء علی القبر الشریف بالحرم النبوی، علی جواز بناء القباب علی باقی القبور کالصالحین و غیرهم، فهل یصح هذا الاحتجاج أم ماذا یکون الرد علیهم ؟

 

در خیلی از کشورهای اسلامی ما می بینیم بر اینکه بنائی بر قبور صالحین ساخته شده و دلیلشان این است که در مدینه بر قبر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، هم ضریح است و هم حرم و هم بارگاه و قبه سبز، این استدلال مسلمانان به این کار چه حکمی دارد و آیا صحیح است؟

 

فأجابوا :

 

لا یصح الاحتجاج ببناء الناس قبة على قبر النبی صلى الله علیه و سلم على جواز بناء قباب على قبور الأموات، صالحین، أو غیرهم؛ لأن بناء أولئک الناس القبة على قبره صلى الله علیه و سلم حرام یأثم فاعله؛ لمخالفته ما ثبت عن أبی الهیاج الأسدی قال: قال لی علی بن أبی طالب رضی الله عنه : ألا أبعثک على ما بعثنی علیه رسول الله صلى الله علیه و سلم؟ ألا تدع تمثالاً إلا طمستَه، و لا قبراً مشرفاً إلا سویته ... و لأن بناء القبور، و اتخاذ القباب علیها من وسائل الشرک بأهلها، فیجب سد الذرائع الموصلة للشرک.

 

صحیح نیست استدلال بر این قبر رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، و این گنبد و بارگاه رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) حرام است و گناهش بر گردن فاعل آن است، به دلیل مخالفت این حدیث ... . و بناء بر قبور و ساختن قبه بر آنها، از وسائل شرک است و واجب است نابودی آنها و جلوگیری از ساخت آنها.

 

الشیخ عبد العزیز بن باز، الشیخ عبد الرزاق عفیفی، الشیخ عبد الله بن قعود - فتاوا اللجنة الدائمة البحوث العلمیة و الإفتاء، ج9، ص80  و 79




طبقه بندی: تخریب قبور بقیع_فتاوای وهابیت_ زینبیون
نوشته شده در تاریخ پنج شنبه 92 مرداد 24 توسط zeinabion

قالب وبلاگ