سفارش تبلیغ
صبا ویژن
.::پایگاه اطلاع رسانی"هیئت زینبیون"محفل بسیجیان و رهروان شهدا::.

اخیر ا به این موضوع زیاد برخورد کردم

که دختر و پسر با یکدیگر شوخی میکنند

بر آن شدم تا فتواهای مراجع را بیاورم

تا هر کسی بداند مرجع تقلیدش چی فرموده است

برای خواندن فتاوای مراجع به ادامه مطلب برید

نظر آیت الله مکارم شیرازی :

سوال : اگر ممکن است در مورد کمک کردن به نامحرم توضیحاتی بدهید؟

پاسخ : کمک به نامحرم در صورتیکه به حرام منجر نشود اشکالی ندارد

*************************************

سوال : بنده یک دختر طلبه هستم که برای رعایت کامل تر مسائل شرعی و عمل کردن بر طبق این حدیث شریف حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) که فرموده اند: «بهترین زنان کسی است که نه مردی او را ببیند و نه او مردی را ببیند» از پوشیه استفاده می کنم و از نشستن بر سر سفره ای که نامحرم سر آن سفره باشد اجتناب می کنم و از معاشرت و نشست و برخاست با نامحرم ها ابا دارم لکن بنده از طرف مردم و اقوام و نزدیکان مورد مواخده واقع می شوم و در نهایت تعجب بعضی ها این عمل من را مخالف شریعت قلمداد می کنند. خواهشمند است که برای واضح شدن این مسئله نظر خود را در خصوص این گونه رفتار به صورت کامل و واضح بیان فرمایید.

پاسخ : کار شما صحیح است که موازین شرعی را رعایت می کنید، البته صحبت با نامحرم مخصوصا بستگان در حدود متعارف و سخنان معمول مانعی ندارد و استفاده از پوشیه هر چند مانعی ندارد ولی پوشاندن صورت و دست ها تا مچ واجب نیست.

****************************

نظر آیت الله خامنه ای :

 س: نظر جنابعالى در مورد چت‌کردن دختر و پسر چیست؟

ج) با توجه به مفاسدى که غالباً بر آن مترتب است، جایز نیست.

*******************************

س: مستدعى است حدود ارتباط مردان و زنان مسلمان با یکدیگر در عرصه جامعه را بیان فرمایید

ج) بر هر زن و مرد مکلفى شرعاً واجب است در تماس و نشست و برخاست با جنس مخالف حریم ضوابط شرعى و مقررات اسلامى را دقیقاً مراعات نمایند و از هرگونه عمل و رفتارى که آمیخته به ریبه و یا موجب ترتب فتنه و فساد باشد، جداً احتراز نمایند.

*****************************

س: اگر کسى کافى‌نت داشته باشد و بداند که برخى مشتریان براى چت (گفتگو) با افراد نامحرم و همچنین رفتن به سایتهاى غیراخلاقى به کافى‌نت مى‌آیند، در این وضعیت تکلیف او به عنوان صاحب کافى‌نت چیست و کسب درآمد از این راه ( با شرایط ذکر شده) چه حکمى دارد؟ 

ج) با علم به اینکه مشترى از ابزارى که در اختیار او قرار داده مى‌شود استفاده حرام مى‌کند، جایز نیست و کسب درآمد از این طریق نیز اشکال دارد ولى در صورت شک در اینکه مشترى از آن بصورت حرام استفاده مى‌کند، اشکال ندارد.

****************************

نظر آیت الله سیستانی :

سؤال : آیا ارتباط نوشتاری ونامه نگاری دختر وپسر نامحرم از طریق کامپیوتر وشبکه اینترنت جایز است؟

جواب :جایز نیست. 

******************************************

سؤال : گفتگوهاى اینترنتى (چت) بین زنان و مردان یا دختران و پسران نامحرم ـ چنانچه طرف مقابل نه دیده شود و نه صدایش شنیده شود و مکالمات تنها توسط نوشته تبادل گردد ـ را بدانم . در صورت وجود اشکال لطفا بفرمائید اگر این گفتگو بدون قصد ریبه و تنها با هدف اشنا نمودن طرف مقابل با اسلام و قرآن یا براى رفع شبهات باشد چگونه است؟

جواب : اگر ترس وقوع در حرام نباشد جائز است .

*****************************




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 مرداد 29 توسط zeinabion

قالب وبلاگ