سفارش تبلیغ
صبا ویژن
.::پایگاه اطلاع رسانی"هیئت زینبیون"محفل بسیجیان و رهروان شهدا::.

چهل حدیث از امام حسن مجتبی علیه السلام

 

چهل حدیث از امام حسن مجتبی علیه السلام

1- از حضرت امام حسن علیه السلام پرسیده شد که بردباری یعنی چه؟ فرمودند: بردباری عبارت از فرو بردن خشم و اختیار خودداشتن است. (تحف العقول، ص 227)

2- از حضرت پرسیده شده بزرگواری چیست؟ فرمودند: احسان به قبیله و تبار و تحمل خسارت و جرم آنها. (تحف العقول، ص 227)

3-از امام علیه السلام پرسیده شد که جوانمردی یعنی چه؟ فرمودند:جوانمردی عبارت است از حراست دین، و عزت نفس، و بانرمش برخورد نمودن و بررسی عملکرد خویش، و پرداخت حقوق و دوستی نمودن با مردم. (تحف العقول، ص 227)

4- از امام حسن علیه السلام معنای کرامت و بزرگ منشی را پرسیدند؟فرمودند: بخشش پیش از خواهش و اطعام در هنگام قحطی.

5- امام علیه السلام فرمودند: «ای بندگان خدا» بدانید که خداوند شما رابیهوده نیافریده است، و بحال خود رها ننموده، مدت عمرتان را نوشته، و روزی شما را بینتان قسمت کرده تا هر خردمندی قدر و ارزش خود را بداند و بفهمد جز آنچه مقدر شده هرگز به او نمی رسد. (تحف العقول، ص 234)

6- امام مجتبی علیه السلام فرموده است: به تحقیق خداوند روزی شما رابر عهده گرفته است، و شما را برای بندگی فراغت بخشیده و به شکرگزاری تشویق نموده است و نماز را بر شما واجب فرموده و به پرهیزکاری توصیه فرموده است. (تحف العقول، ص 234)

7- امام مجتبی علیه السلام فرموده است: پرهیزکاری در بازگشت «به سوی خدا» و سررشته هر حکمت، و شرافت هر کار است، وهر کس از پرهیزکاران به کامیابی رسید به وسیله تقوا بوده است. (تحف العقول، ص 234)

8- امام مجتبی علیه السلام فرمود: هیچ قومی مشورت نکرد مگر اینکه به ترقی و تکامل راه یافت. (تحف العقول، ص 236)

9- امام حسن علیه السلام: در تفسیر آیه شریفه «وقفوهم انهم مسئولون » فرموده اند: به تحقیق «روز قیامت » هیچ بنده ای قدم از قدم برنمی دارد مگر اینکه نسبت به چهار چیز مورد بازجوئی و پرسش قرار می گیرد:

1- از جوانی اش که در چه راهی مصرف نموده.

2- و از عمرش که در چه کاری آنرا بکار گرفته.

3- و از ثروتش که چگونه جمع و در چه راهی مصرف نموده.

4- و از دوستی ما اهلبیت و خاندان پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم. (بحار، ج 44، ص 13-12)

10- جدم رسول خداصلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: اگر از بنی امیه «در روی زمین احدی نماند جز پیرزن فرتوت و ناتوانی، همان دین خدا را به مسیر نادرستی خواهد کشاند. (بحار، ج 44، ص 43)

11- امام حسن علیه السلام فرمود: چنان برای دنیایت تلاش کن که گویاهمیشه زنده ای، و چنان برای آخرتت تلاش کن که گوئی فردامرگت فرا می رسد.

(الحیاة، ج 4، ص 62)

12- راوی می گوید: امام حسن علیه السلام زمانی که نماز را برپا می داشتندزیباترین لباس را می پوشیدند، به حضرت عرض شد، ای پسررسول خدا چرا به هنگام نماز اینگونه لباس می پوشی؟حضرت فرمودند: به تحقیق خدا زیبا است و زیبائی را دوست می دارد. پس خود را برای پروردگارم می آرایم، چنانچه می فرماید: «به هنگام نماز و حضور در مساجد لباس زیبای خود را بپوشید» پس دوست دارم که بهترین لباسم را بپوشم. (الحیاة، ج 5، ص 66)

نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 مرداد 1 توسط zeinabion


 

زیارت نامه ی امام حسن مجتبی(ع)

اَلسَّلامُ عَلَیْکَ
یَابْنَ رَسُولِ رَبِّ الْعالَمینَ
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ
یَابْنَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ
یَابْنَ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حَبیبَ اللهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صِفْوَةَ اللهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَمینَ اللهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا حُجَّةَ اللهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا نُورَ اللهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا صِراطَ اللهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَیانَ حُکْمِ اللهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ناصِرَ دینِ اللهِ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا السَّیِدُ الزَّکِیُّ
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْبَرُّ الْوَفِیُّ
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْقائِمُ الاْمینُ
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْعالِمُ بِالتَّأْویلِ
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْهادِی الْمَهْدیُّ
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الطّاهِرُ الزَّکِیُّ
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا التَّقِیُّ النَّقِیُّ
 
السَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الْحَقُّ الْحَقیقُ
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الصِّدّیقُ
 
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا مُحَمَّد
الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَبَرَکاتُهُ.

 





طبقه بندی: امام حسن مجتبی- کارکردن- زینبیون
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 مرداد 1 توسط zeinabion

 

رفتار تشکیلاتی در سیره امام حسن علیه السلام

 


نقش امام حسن علیه السلام در تشکل ها چه میباشد ؟ در مختصر مطلب میتوان گفت:

پس از شهادت امیرالمومنین علیه السلام با سست شدن امت و رشد جریان مخالف جریان معاویه- حکومت اسلامی به سلطنت تبدیل گردید اما جریان اسلام ناب با درایت و سیاست دقیق امام حسن مجتبی علیه السلام به صورت نهضت اسلامی حفظ شد.

یعنی در زمان امام حسن مجتبی علیه السلام تفکر انقلابی اسلامی که دوره ای را طی کرده بود و به قدرت حکومت رسیده بود، دوباره برگشت و یک نهضت شد.

امام حسن مجتبی علیه السلام هرگز از دست رفتن حکومت را بهانه ی دست روی دست گذاشتن و بی تفاوت به تاراج زحمات پیامبر صلی الله علیه و آله نگریستن قرار نداد.ایشان با همراهی شبکه ی یاران بصیر و آگاه خویش – همجون حجربن عدی ها – توانستند در مقابل جریان باطل ، اقدامات موثری را سازماندهی کنند.

در سیره امام مجتبی علیه السلام هم یک فهم درست تشکیلاتی ، منجر به حفظ قدرتمندانه ی جریان اسلام ناب و جبهه حق می شود، تا در آینده و در فرصتی مناسب ، این جریان و نهضت ، دوباره صاحب حکومت و قدرت گردد. وظیفه امام مجتبی علیه السلام حفظ نهضت اسلامی و جلوگیری از نابودی ارزش های اصیل اسلامی از این طریق بود ، که آن حضرت به خوبی این وظیفه را ادا کردند. 

 




نوشته شده در تاریخ سه شنبه 92 مرداد 1 توسط zeinabion

rty

هر شب ما به رختخواب میرویم بدون اطمینان از اینکه روز بعد از خواب بیدار خواهیم شد ، ولی همیشه برای روز بعد خود برنامه داریم ، این یعنی امید

ای خدای قادر ، اعتقاد و اعتماد به خودت را در دل من بیشتر کن ، زیرا که امید من فقط تویی




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92 تیر 31 توسط zeinabion

ert

اعتماد را میتوان به احساس یک کودک یک ساله تشبیه کرد ، وقتی شما او را به بالا پرتاب میکنید ، او میخندد......چرا که یقین دارد که شما اورا خواهید گرفت .

این یعنی اعتماد

حال به خدا اینگونه اعتماد داریم؟!




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92 تیر 31 توسط zeinabion

3rt

اهالی روستایی تصمیم گرفتند که برای نزول باران دعا کنند ، روزی تمام اهالی برای دعا در محل مقرر جمع شدند ، فقط یک پسر بچه با چتر آمده بود .

این یعنی اعتقاد

 




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92 تیر 31 توسط zeinabion

sdf

دوستی مثل یک کتاب است .

چند ثانیه طول میکشد که آتش بگیرد اما سالها طول میکشد تا نوشته شود




نوشته شده در تاریخ دوشنبه 92 تیر 31 توسط zeinabion

 

کنکاشى در تاریخ

‏ برپایى سوگوارى، مرثیه خوانى، عزادارى، نوحه خوانى و جلوه‏هاى خاصى از مراسم بزرگداشت و تعزیت در تاریخ بسیار است. با کنکاش و جست و جو در متون تاریخى و آثار کهن اسلامى نمونه‏هاى فراوانى مى‏توان یافت که این امر از روایى و همچنین عادى بودن برگزارى چنین محافلى حکایت مى‏کند و بر مرسوم بودن آن گواهى مى‏دهد؛ واکنش مردم مدینه نسبت به شنیدن خبر شهادت امام حسین ( ع ) یکى از نمونه‏هاى آشکار و گویاى این مدعاست، طبرى در تاریخ خود به نقل از یکى از راویان چنین مى‏نویسد:

 

‏ « فلم اسمع واللَّه واعیة مثل واعیة نساء بنى هاشم فى دورهن على الحسین؛ به خدا سوگند، من سوگواریى همچون ناله و گریه زنان بنى هاشم در مصیبت حسین ( ع ) نشنیده‏ام. » تاریخ الطبرى، ج 3، ص 341 و 342.

 

‏ ابن کثیر در تاریخ خود چنین مى‏نویسد:



ادامه مطلب...


نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92 تیر 30 توسط zeinabion

چرایى گریه و سوگوارى

 


گریستن بر مرده و همچنین سوگوارى و عزادارى بر او امرى برخاسته از احساس پاک و روح لطیف آدمى است.

‏ اسلام ضمن تایید گریه، بر آن تاکید نموده است، سیره رسول گرامى صلی الله علیه و آله و سلم و همچنین سیره و منش اصحاب بزرگ ایشان تاییدى براین مدعاست.

‏ این دفتر، باختصار درپى تبیین روایى گریستن و عزادارى است و در این راستا، ضمن ارائه سیره پیامبر و اصحاب، نمونه‏هایى از گونه‏هاى ماتم سرایى در تاریخ اسلام را تقدیم داشته، به نقد و بررسى روایات تحریم گریه مى‏پردازد.

‏ نجم الدین طبسى

 توصیه بر گریه

‏ گریستن بر درگذشتگان و عزادارى بر ایشان امرى برخاسته از احساس است و هر مصیبت زده ایى را به سمت خود مى‏کشاند. رسول گرامى اسلام حضرت محمد مصطفى صلی الله علیه و آله و سلم چنین امرى را سزاوار و شایسته دانسته، بر گریه کردن توصیه مى‏فرمود.

 اسامه بن زید مى‏گوید:


ادامه مطلب...


نوشته شده در تاریخ یکشنبه 92 تیر 30 توسط zeinabion

pidf

fg

گروه های تروریستی با چهار شلیک خمپاره، صحن حرم حضرت زینب(سلام الله علیها) را مورد هدف قرا دادند، در اثر این حادثه مدیر حرم حضرت زینب(سلام الله علیه)، "انس الرومانی" به شهادت رسید و تعداد دیگری از زوار زخمی شدند و خسارت های مالی به اطراف حرم مطهروارد شد.
مشروح خبر در ادامه مطلب



ادامه مطلب...


نوشته شده در تاریخ شنبه 92 تیر 29 توسط zeinabion
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز